Sunday 1 November 2015

Office Management UiTM

Assalamualaikum people!
So basically, I made this blog so that I can give a little review about this course I'm taking, Office Management in UiTM. Course ni tak sepopular sains, engineering dan segala course yang terdapat dalam dunia ni. Sebab apa? Sebab OM(Office Management in short) ni down to earth sikit. Dia humble, sangat rendah diri kehkeh takdelah. Sebab course ni tak ramai nak tapi dapat. Tulah tak famous. Benda benar. Kalau tanya budak OM sendiri, mungkin dalam 90% tak mintak pun OM as first choice. Tapi, benda baiknya, ramai kawan aku yang letak OM choice paling terakhir, tapi alhamdulillah makin lama makin berminat dan berjinak2 dengan course ni macam anak kucing. OM was my first choice dan alhamdulillah dapat dan alhamdulillah setakat ni saya masih suka course ni.

Bila anda ambik course ni, anda kena bersedia dengan segala respons manusia sekeliling anda. Anda akan dapat lihat perubahan facial expressions orang bila dengar anda student OM, akan dapat soalan seperti "Kenapa kau ambik course ni?" dan bermacam macam lagi respons manusia. Jika anda bernasib baik, anda akan berjumpa manusia yang akan cakap "Bestnya course kau, belajar make up" kehkeh. Generally orang akan ingat OM ni budak2 yang suka make up, kurang pandai dan gedik terlebih perempuan. Sebenarnya tak pun, well for some people lah hikhik Orang fikir camtu sebab dorang taktau apa2 pasal course OM ni.

Ramai dan tersangat ramai kawan OM saya yang perangai tak serupa manusia hekhek takdelah. Ramai kawan saya yang ganas sebenarnya, tak suka make up dan ramai juga yang pandai2. Kelas OM lain ada dua orang dapat straight A's. Ada yang 7A, 5A, 4A. Pandai lah tu kalau tak, tak masuk uni ahaks not to brag, but I myself got straight A's tapi ambik OM. Sebab apa? Sebab tak lain tak bukan. MINAT.

Awal2 tahun dulu bila lecturer tanya sape yang letak OM sebagai first choice, hanya 2 3 orang je yang angkat. Yang lain semua ada yang last choice lah apa lah. Tapi setelah mula belajar course ni, dorang pun makin suka course ni alhamdulillah

Course ni best sebenarnya. Banyak belajar skills. Daripada typing ke make up ke third language ke managing dan sebagainya, apa lagi yang kau tak puas hati kahkah yang penting minat. Kalau ambik sains ke, engineering ke, tapi tak minat, tak jalan jugak hidup terpaksa. So, baik ambik course yang kau minat sebab segala rintangan yang datang kau takkan give up inshaaAllah sebab benda tu yang kau suka. Kalau suka Bio, ambiklah Sains or Medic. Kalau suka belajar main2, ambiklah OM kahkah jk tak tak.

Saya suka OM sebab saya suka belajar skills sebenarnya hihi semua orang minat lain2. So, ikut lah minat kalian. ada orang tak suka belajar skills, ada orang suka. So, fikir lah masak2 anda minat apa.

Saya ni baru part 1 (sem 1). So nak cerita lebih2 boleh cerita pasal sem 1 jelah limit dia uhuk

Tak kenal maka tak cinta. Mari saya kasi course plan Office Management.

Semester 1

Kursus Universiti
Integrated Language Skills - Listening; ELC120 (English)
Fundamentals of Islam; CTU101 (Agama)
National Kesatria l; HBU111(Koko)
Untuk kursus universiti, anda akan lalui 3 subject yang sama untuk 3 semester berturut-turut iaitu ELC, CTU DAN Koko(di Jengka, kami panggil kor sebab kalau hang dok sebut koko nanti hang dihantar ke kilang koko berdekatan) dengan silibus yang lain semestinya. Untuk subject CTU, pelajar non muslim akan ambil subject moral sebagai ganti.

Kursus Utama
Personality Development; OBM100
Document Processing; OBM 121
Office Administration; OBM 131
Kursus utama ialah kursus yang berkaitan dengan course anda.

Kursus Bukan Utama
Mathematics with Business Applications; MAT111
However, maths tetap penting.

Semester 2

Kursus Universiti
Integrated Language Skills - Reading; ELC150 (English)
Islamic Thought and Civilization; CTU151 (Agama)
National Kesatria ll, HBU121 (Koko)

Kursus Utama
Interpersonal Communications for Office Professionals; OBM155
Document Processing ll; OBM172
Office Administration ll; OBM 182

Kursus Bukan Utama
Malay Language for Office Management; BBM110

Semester 3

Kursus Universiti
Integrated Language Skills - Writing; ELC230 (English)
Islam and Management; CTU263 (Agama)
National Kesatria lll; HBU131 (Koko)
Mandarin l; TMC101
Untuk subjek Mandarin, semua course dalam Faculty Business Management akan ambik third language but depends on your kampus jugak. Ada kampus yang belajar Arab ada yang belajar Mandarin and ada yang boleh pilih. For my kampus which is Jengka, semua OM students kena ambik Mandarin but semua Business and Banking kena ambik Arab because lecturer Mandarin ada sorang je based on what my senior said.

Kursus Utama
Executive Note-taking; OBM2OO
Records Management for Office Professionals; OBM247

Kursus Bukan Utama
Principle of Economics; ECO120
Public Speaking; COM165

Semester 4

Kursus Universiti
Mandarin ll, TMC151
Fundamentals of Entrepreneurship, ENT300

Kursus Utama
Office Software Applications; OBM255
Behavior in Organizations; OBM260

Kursus Bukan Utama
Computer and Information Processing; CSC134

Kursus Elektif
English for Workplace Communications; ELC270

Semester 5

Kursus Utama
Information and Research Skills; OBM301
Organizing Events; OBM 310
Office Simulation; OBM320
Principles of Corporate Compliance; OBM340
Administrative Office Management; OBM345

Kursus Bukan Utama
Introduction to financial Accounting; ACC106
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 

Best kan? Memang best pun haha InshaaAllah I will update more posts on the subjects I've learnt.

*Saya ni jenis yang campur aku, I, saya, kita dan segala macam bila cakap so semoga anda boleh terima

97 comments:

  1. Salam minta bantuan untuk tahu apakah textbook yang digunakan utk subjek executive note taking, corporate compliance, office simulation, records management dan organising event. Ini email saya norhidayu_rahim@yahoo.com.my, jasa anda amat dihargai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sorry saya baru sem 2 so I don't know much about that since subjects tu semua belum ambik lagi :)

      Delete
    2. Note taking kalau dulu lecture yang bagi... tp x tau la klu sekarang 2016 ni dah ada buku text. record management ada buku dia.. kena beli uitm punya x silap.. organising event.. setahu saya x ada buku text yang tu.. u kena create some event yang boleh mendatangkan impak kepada org lain.. Sorry kalau salah.. lagi pun dah lama tinggalkan.. mayb ada yang baru kot sekarang..

      Delete
  2. salam . ada tak students yang spm tak ada A tapi layak dengan syarat om ni dapat ? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam, inshaaAllah dapat :) rezeki masing2 lain. Ada yang dapat ada yang tak dapat. Tapi selalunya course OM ni memang senang nak dapat.

      Delete
    2. OM ni paling senang nak dpt sbb yang penting lulus SPM.. credit lah (maksudnya)... Kalau semua pungut B je pun ok ja... tambah2 perempuan... of coz lelaki lagi senang nak dpt..
      *sorry if i wrong... rezeki masing2.

      Delete
  3. ada ja, janji kena kredit ahh semua subjek utama mcm math, sains, bm, sj, n bi...paling kurang pon C- pon dah okey. huhu sorry menyampuk dlm blog ni, btw akak dh sem 2 nak naik sem3 dah heheh n kos niy mmg best pon n kna byk membaca n hafal. tu je :) goodluck!

    ReplyDelete
  4. salam, spm saya cuma dapat 4A(bm,bi,math,sej) agama b. tapi subjek pure sains saya lulus je. saya letak OM as first choice kat upu. agaknya sy layak tak dpt upu dlm course ni??help me :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam. Jangan risau. InshaaAllah dapat. Ramai je kawan saya 4A :)

      Delete
  5. Sorry sbb menyampuk lak kat komen2.. goodluck.. :D

    ReplyDelete
  6. hye maafnye saya still tak faham OM nie bidang apa.. saya tertarik dengan OM tengok kat google pun macam tak membantu.. & kalau lepas habis belajar kerja apa yang sesuai dengan OM?

    ReplyDelete
    Replies
    1. OM ni bidang dia luas, dia dalam bidang pengurusan. OM ni dia lebih tinggi daripada kerani. Boleh jadi pegawai pengurusan, boleh jadi personal assistant dan macam2 lagi. OM ni dia akan belajar lebih kepada komunikasi dan pengurusan sebab kita akan berjumpa dengan ramai orang so kita ada subjek yang belajar pasal cara berkomunikasi dan public speaking which kita kena buat speech depan satu kelas. Kita pun ada belajar tentang pengurusan. Lebih kepada pengurusan ofis sebab ni Office Management :D Kita jugak banyak belajar tentang buat surat. Secara keseluruhannya, saya suka OM sebab dia balance antara teori dan kemahiran praktikal :)

      Delete
    2. Om ni pun blh masuk business kan ?

      Delete
  7. Salam, saya nak tanya, boleh tak kalau buat review untuk semester 3 pula? Saya pun ambil course ni and now tengah sem2 so rasa macam interested pula nak tahu untuk semester 3 punya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya akan update nanti inshaaAllah :) terima kasih sudi baca hehe

      Delete
  8. Hai saya student OM. Best tau OM. Kawan saya yg ambik kos lain ramai dah dismiss kehkehkeh

    ReplyDelete
  9. Akak ada buku masa part1 tak? saya nak beli hee hehe

    ReplyDelete
  10. Uitm mana ya ada om ? Degree ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada diploma sampai phd :) yang saya tahu diploma ada dekat Jengka, Sungai Petani, Alor Gajah, Samarahan 2 dan Dungun.

      Delete
  11. For degree mcm mana yee? dekat mana ada ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. degree kosnya dipanggil os.. ada dekat jengka, puncak alam, kelantan, melaka, sarawak... ni yang saya tahu lah..

      Delete
  12. salam. since dekat uitm kelantan course om ni baru, so agak susah nak dapat past year question. anyone tahu tak mana nak cari? untuk sem 1

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam, awak boleh search je subject awak melalui website eqps uitm :)

      Delete
  13. Hi. Sy nk tnya pakaian student lelaki masa hari kuliah macam mna? Kne pakai bju kemeja je ke hari2?

    ReplyDelete
    Replies
    1. x semestinya, isnin and jumaat kene pakai formal hari lain boleh pakai t-shirt berkolar.. janji kut sahsiah rupa diri.

      Delete
  14. Syarat nk amik course tu ape ye

    ReplyDelete
  15. sis..kt uni mana lg ada course ni ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang saya tahu, unisel atau kolej bersekutu uitm (kptm, baitulmal, etc.) pun ada :)

      Delete
  16. untuk semester 1,kod Business Mathematics mmg MAT111 eh? Kalau MAT112 tu camna? lain kah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. MAT111 tu lama punya silibus. Sekarang dah tukar MAT112 😄 Lain sikit je hehe

      Delete
  17. Assalamualaikum , utk OM ni en , dia memang ade exam eh sebelum nak tentukan duduk di kelas yg keberapa ? Ni ape yg saya dapat tahuu la . Hmmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam, rasanya takde pun sebab ni bukan sekolah hehe Kita boleh masuk je kelas mana2 sebab semua kelas sama je actually 😅

      Delete
  18. Saje nak tanye, mathematics die complicated tak? hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak complicated kalau awak belajar betul2 dan anggap benda tu mudah

      Delete
  19. Salam nak tanye course ni ade dkt uitm mne je eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang saya tahu ada dekat uitm lendu, samarahan, jengka, dungun.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  20. assalam nak tny . saya dri diploma om .. so nnt klau nk smbung degree ,course apa yg layak dgn klulusan diploma om eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam, maaf balas lambat. Awak boleh ambil mana2 course dari business atau kalau awak nak tukar course dari fakulti lain pun boleh contohnya fakulti hotel, kulinari, arts and design dan lain2 :)

      Delete
  21. Sye berminat nk amek course om ni.. Agak" susah tak ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua course ada susah dan penatnya sendiri. InsyaAllah, dengan usaha yang konsisten, semuanya boleh jadi mudah :)

      Delete
  22. Nak tanya, untuk subjek CTU ni senang tak nak dapat A? Maksudnya penandaan kertas exam tu strict sangat tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikut lecturer jugak. Kalau lecturer baik senang je dapat A, kalau lecturer strict kena usaha lebih sikit. Bagi saya sem 1&2 senang nak dapat A. Sem 3 susah. Tapi ctu untuk degree lagi susah sebab lecturer strict sangat 😅

      Delete
  23. Haii.. nak tanya buku buku untuk course ni kat mana eh nak refer?? Ada ke sesiapa yg still study course ni skrg. share la sikit ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya still ade buku utk sem 1 .. now masuk sem 2 dh.

      Delete
    2. Email sy eh. Boleh la share sikit2 experience sem 1 😁
      memeymalix@gmail.com

      Delete
    3. Usually kalau guna slides lecturer pun dah okay :)

      Delete
  24. Yg ni course plan utk degree ke dip ya?

    ReplyDelete
  25. Course ni (diploma in OM) ni, ade kat kampus mana je?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Shah Alam je rasanya..Kite dah start Sem 1 😉

      Delete
    2. Yang saya tahu Jengka, Dungun, Lendu, Sarawak

      Delete
  26. Kalau degree, boleh sambung apa je? Sbb saya dpt om jugak, kalau boleh degree nak amik islamic banking.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Degree boleh je sambung mana2 business, arts, dan sebagainya yang logik dek akal :)

      Delete
  27. Hi,betul ke klau kita ambk course OM for dip and then nnti nk smbung degree OS kita akn terus diserap ke sem 2? Mohon penjelasan ye TQ:)

    ReplyDelete
  28. hi saya nak tnya , urgent ni kalau spm takde A boleh ke saya mohon course ni kat uitm?

    ReplyDelete
  29. Hi, nak tanya peluang pekerjaan om ni luas tak? Sebab course macam tak famous sangat. Ada orang cakap peluang pekerjaan om ni terhad. Saya dapat om dkat pilihan 2 :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lecture in Office Management (CAREER OPPORTUNITIES SABAH). Kindly sent Resume with any related documents/ certificates to the email: hr@geomatika-keningau.edu.my. Please Contact 087-339099.
      spread to others.

      Delete
  30. 1. Lecture in Office Management (CAREER OPPORTUNITIES SABAH)
    - At least 1 year working experience
    - Degree in Office management or related field
    - At Least CGPA 2.80
    - Must be able to converse in English and Bahasa Melayu
    - priority for candidate have learn subject shorthand, note taking, document processing software, desktop publishing, event management during their studies.
    - Position open for full time

    Kindly sent Resume with any related documents/ certificates to the email: hr@geomatika-keningau.edu.my. Please Contact 087-339099

    ReplyDelete
  31. Assalammualaikum, hai nak tnya.. Kalau student OM, utk internship nanti position ape eh yg sesuai utk diapply dekat mana2 company nanti ? Contoh mcm admin and lagi ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh je mana-mana business field. Ikut company. Some companies tak kisah pun degree course apa, dia terima je untuk position yang sesuai.

      Delete
  32. Assalamualaikum hai nak tanya ...untuk sem 1 assignment subjek ape yg bnyak diberi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila dah masuk university, semua subjek yang kita ambil ada assignments. Universiti dah tak macam sekolah. Time sekolah markah hanya diberi based on exams. Kalau universiti, markah you ongoing. Ada markah untuk individual assignment, group assignment, tests, quizzes and final exam. That's why dari awal sem kena jaga semua ni sebab dia penentu untuk result akhir sem nanti.

      Delete
  33. To be honest wtf is OMSAR? n y is it so fucking stressed us out?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Get the spelling right. It's OMSA. If you don't like it, then why bother joining or even thinking about it. Every course has their own students' association. OMSA stands for Office Management Students' Association. It's meant to provide you with opportunities to hold leadership role or if you're not interested in becoming part of the society, then you can join activities held by them to get certificates which will be beneficial when you start applying for real jobs. Companies don't only look at your academic achievements, your curriculum participation is important too. If you don't want to get involved, then just don't. Ignorance is bliss.

      Delete
  34. Salam, boleh saya tahu, kalau dip OM, nanti degree boleh sambung kos ape kecuali OS? Yang masa degree tak start dari sem 1?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh try degree health management, event management, customer service management dekat uitm puncak alam. saya sendiri postgraduate bachelor health admin and os master.

      Delete
  35. Goodluck pursuing your dreams. OM for me still the best courses and i never regrets study with my friends at uitm jengka. om114 awesome.

    ReplyDelete
  36. nak tanya yang kokorikulun tu.. buat apa jer?
    saya ltak OM plihan pertama sbb saya minat OM sangat sangat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kokurikulum mostly belajar kawad, basic tentang keselamatan diri dan orang lain :) Semoga awak seronok dengan course ni :)

      Delete
  37. Salam, hi kak? Saya lepasan smp 2019 now dpt sambung course nie.. Akk mesti dh hbis bljar kn? So nk tnya skitt susah ke setiap sem yg akk lalui? Sbb saya minat course ni cuma takut untuk lalui hihi.. Julai ni dh blh start belajar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi, sorry menyampuk, saya ambik course ni and seriously course ni senang nak dekan masa sem 1,2,3. You just need to belajar sungguh2 and buat baik sama lecturer :)

      Delete
  38. Nak tanya apa ye penting nya kokurikulum?kalau penting bolehka hadir semua kecuali kawad kaki?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kor amat penting kalau masuk uitm walaupun kita anggap dia tak penting sangat but you need to attend every kor because at the end of sem, kor akan tentukan samada kita ni active tak kat kampus and senang untuk mohon stay kolej di dalam campus.

      Delete
  39. Nk tny,,, semua subjek ni ad buku teks ke?? And nk tau di jual kt mna,, sya baru sem 1,,, and dgn situasi skrg semuanya ODL.. jadi susah nk cari rujukan..

    ReplyDelete
  40. hye assalamualaikum. saya student part 1. nak tanya macam mana eh nak dapatkan past year question untuk course ni. ade website mana mana ke

    ReplyDelete
  41. Hai,saya belum Spm tapi memang minat dgn course ni. Tgh usha course2 kat upu ni. Nak tanya,kalau secretary and office work tu OM lah kann??

    ReplyDelete
  42. HI,UNTUK SEM 2, BBM110 TU U ADA EXAMPLE PEMBELAJARAZN DIA KE ATAU APA2 LINK UNTUK KEGUNAAN STUDENT?

    ReplyDelete
  43. Hi sis.. saya one of student yang ambil office management dan saya sangat berterima kasih kepada sis sebab share maklumat ni semua saya banyak rujuk dari blog ni dan alhamdulillah 10 sep haritu result sem akhir keluar dengan cemerlang. Thank you sis <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. So glad to hear that. Congrats sis! And all the best for your future endeavours :) <3

      Delete
  44. Hi sis.. I baru je habis spm.. I nak tanya peluang pekerjaan om ni luas tk :) I don't know why my mum tak bagi I ambik course ni tapi I minat haha

    ReplyDelete
  45. Salam, selepas habis diploma in office management, utk degree, course apa je ya yg kita blh ambil yg related dgn course office management tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua course business ada kaitan dengan OM sikit2. Cuma pengecualian kredit untuk lompat ke sem 2 degree dan yang terpaling berkait dengan OM hanyalah course Office System.

      Delete
  46. Salam, awak ada tak blog pasal degree untuk course OS ni? Saya nak baca

    ReplyDelete
  47. Hii i sanggup tau log in blogger just to ask a question that i dh lama nk tahu.😅😅apa beza office management and office management technology?which more hard??i really want to go to uitm lendu with course offce management.No i bru form4 but i minat kerja2 office ni since i form1 lagii hehe hope awak reply kita punya comment nii😇😄

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi, i amik course tu dekat jengka, pahang, what i can say is so far semua subject blh tahan senang, tak terlalu susah lagi2 dapat kawan uni yang best2. office management and office management tech both same thing. you will learn basic things, example, basic economy, basic coding, akaun, basic maths~ since i dulu sekolah kelas tengah, so subjek course ni okay2 saje. Semoga berjaya adik ! :)

      Delete